بلاگ

تاریخچه صنعت ساعت سازی در ژاپن

تاریخچه صنعت ساعت سازی در ژاپن
تاریخچه صنعت ساعت سازی در ژاپن
ساعت-ژاپن-پیام- صلح
تاریخچه ساعت های ژاپنی

تاریخچه صنعت ساعت سازی در ژاپن صاحب نظران و مورخین شروع صنعت سازی در ژاپن را اواسط قرن ۱۶ میلادی میدانند. آنها بر این باورند که اولین آشنایی ژاپنی ها با ساعت به سبک اروپایی در سال ۱۵۵۱ میلادی بوده است. مبلغ مذهبی اسپانیایی فرانسیسکو دو خاویر ساعتی را به عنوان هدیه به اوچی یوشیتاکا ، ارباب سائو – نام قدیم بخش یاماگوچی فعلی- داد. البته در برخی منابع آمده است که این هدیه یک عینک برای بهبود دید یوشیتاکا بوده است.
البته قدیمی ترین ساعت موجود در ژاپن ساعتی است. توسط شاه فیلیپ سوم ( پادشاه اسپانیا) در سال ۱۶۱۱ به شوگان توکاگاوا لیاسو هدیه داده شده است. این ساعت هم اکنون در موزه کانوزن توشوگو نگهداری میشود. نام آن ساعت “ پیام صلح از۴۰۰ سال پیش واز آنسوی اقیانوس “ نام دارد.

حدود سال 1600

در یک مدرسه ترکیبی آکادمیک-هنرستان به نام «سمیناریو ». شیکی، جزیره آماکوسا ، استان ناکازاکی، مبلغان مسیحی به ژاپنی‌ها نحوه ساخت ساعت، اجزا و تجهیزات نجومی را آموزش دادند. این سرآغاز تولید و ساخت ساعت های به سبک اروپایی در ژاپن بوده است.
تاریخچه صنعت ساعت سازی در ژاپنی ها در دوره ادو یا همان دوره شوگان سالاری ساعتی را به منظور سنجش زمان به کار میبردند. آن را وادوکی مینامیدند. مکانیزم کارکرد و نامگذاری ساعات در دانشنامه ای جداگانه بررسی گردیده و توضیح داده خواهد شد.
صنعت ساعت سازی مدرن در ژاپن با ساخت ساعت های دیواری که آن را بون بون مینامیدند. در سال ۱۸۷۵میلادی در شهر توکیو و توسط کینگن-شا آغاز گردید. تولید ساعت دیواری عمدتاً در ناگویا اتفاق می‌افتد.

بحث دیگر:

جایی که از دوران ادو، مرکز توزیع الواری بود که از رودخانه کیسو پایین می‌آمد، و نجاران و صنعتگران برجسته زیادی در آن مشغول به کار در چوب و فلز بودند. طبق مدارک ، توکوزابورو اوهنو شاگرد برجسته نوریچیکا اوهنو در سال ۱۹۸۷موتور و بدنه ساعت جیبی را به صورت دست ساز ، ساخته است. اولین ساعت مچی ساخته شده در ژاپن به سال ۱۹۲۰ میلادی بر میگردد. در سال ۱۸۹۴ شرکت تولیدی اوساکا توکی با استفاده از تجهیزات تولیدی به دست آمده از یک شرکت آمریکایی و با راهنمایی یک مهندس آمریکایی، شروع به ساخت ساعت های جیبی با اهرم رقاصک و به ظرفیت چند صد عدد در ماه کرد. در مقاله های آتی درباره اجزا ساعت و نحوه کارکرد هریک توضیح داده خواهد شد.

بعد از آن :

تا پایان عصر میجی بیش از ۲۰ کارخانه با ظرفیت حدودا ۳.۸ میلیون سالیانه راه اندازی شده بود. البته باید توجه داشت که باوجود همزمانی با عصر انقلاب صنعتی و تولید انبوه در غرب. تولید ساعت در ژاپن همچنان به صورت دستی و با تخصص و ظرافت بالا انجام میگرفت. عده ای بر این عقیده هستند که همین مطلب سبب توسعه و پیشرفت صنعت ساعت سازی در ژاپن گردیده است.
گام بعدی در توسعه صنعت ساعت در ژاپن به تولید ساعت های مچی درحدود سال ۱۹۲۰ برمیگردد. در طول جنگ سربازان به دلیل مشکلات و شرایط جنگی ، ساعت های جیبی را به دست خود میبستند تا راحت تر بتوانند از ساعت استفاده نمایند. همین مطلب موجب تولید ساعت های مچی برای آقایان گردید؛ زیرا استفاده از ساعت مچی برای بانوان از سالیان قبل – حدود ۲۰۰سال قبل از مرسوم شدن ساعت مچی برای آقایان- مرسوم بوده است.

جنگ جهانی

همزمان با جنگ جهانی ظرفیت این کارخانه ها در اختیار تولید تجهیزات جنگی قرار گرفته ولی پس از جنگ و به سبب شرایط اقتصادی پیش آمده. از جنگ شبه جزیره کره، دوباره رونق گرفت. شایان ذکر آنکه پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۶ تولید انواع ساعت اعم از دیواری و مچی و جیبی حدود ۷۰۰هزار قطعه بود و در سال ۱۹۶۱. یعنی حدود ۱۵ سال بعد به ۱.۷میلیون قطعه رسید.
در سالهای دهه ۷۰ میلادی- حدود ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸- صنعت ساعت سازی با انقلابی بزرگ مواجه شد. قطعات الکترونیکی در ساعت سازی مورد استفاده قرار گرفت. یعنی منبع تغذیه و انرژی موتور ساعت از فنر و آونگ به باطری تغییر کرد و در سالهای ۱۹۶۷ و ۱۹۶۹ اولین ساعت های کوارتز با علامت- ساخت ژاپن- به بازار ارائه گردید.

تاریخچه صنعت ساعت سازی در ژاپن

تلورانس دقت ساعت های مکانیکی حدود ۷۰ ثانیه در روز بود در حالیکه تلورانس دقت ساعت های کوارتز ۲۰ ثانیه در ماه.
امروزه نام های تجاری جهانی و معتبری از صنعت ساعت سازی ژاپن وجود دارد. نام هایی مانند سیکو، سیتیزن، اورینت و کاسیو؛ و حتی نام هایی مانند میناس که تولید کننده ساعت های دست ساز و محدود- حدود۵۰۰ قطعه در سال- میباشد. که در مقالات آتی به بررسی هر یک از این برندها خواهیم پرداخت.

تاریخچه صنعت ساعت سازی در ژاپن
ساعت-مچی- زنانه- ساخت ۱۸۶۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *